Jak prodat pozemek
Realitní makléři mají k dispozici spoustu možností a tipů, které využívají k prodeji nemovitostí. Prodej pozemku je malinko odlišný. Jak udělat pozemek pro prodej atraktivní a zajímavý pro kupujícího?
Často se setkáváme s inzercí pozemků, o které nikdo nejeví zájem měsíce, ale i roky. Při prodeji pozemku je potřeba věnovat větší úsilí než jen zadat inzerát.
Díky velké poptávce, která nyní panuje na trhu s nemovitostmi by mohlo vypadat, že prodej pozemku je snadný. Ale každá nemovitost se prodává tak dobře, jak dobře je prezentována. I nabízený pozemek se dá krásně vyfotit, připojit snímek z katastrální mapy, připojit důležité informace. Dobrá prezentace přiláká více zájemců.
Tipy a triky při prodeji pozemku.
Osvědčenými postupy, které se využívají při prodeji a prohlídkách u nemovitostí, u pozemků nezafungují. Těžko zde provedete úpravy a nenavodíte zde pocity útulného domova. Poradíme vám, co ale zafunguje a zapůsobí na zájemce o pozemek.
Tipy, které můžete při prodeji pozemku použít:
1. Obejděte sousedy. Někteří by přivítali možnost rozšíření vlastního pozemku. Jen se o té příležitosti musí dozvědět.
2. Vyrůstají v okolí další byty, domy nebo komerční prostory? Oslovte přímo developera. Pokud zde již staví, evidentně je pro ně daná lokalita zajímavá a mohli by mít zájem i o Váš pozemek.
3. Pokud se snažíte prodat louku. Zkuste na ní vysadit kvítí, bude působit krásnějším dojmem. Při prodeji stavebního pozemku, vyčistěte pozemek od plevele, posečte trávník, parcela bude vypadat upraveně a hlavně opticky větší.
4. Největší část pozemků je prodáno skrz inzertní portály. Ale čím je pozemek specifičtější, tím je potřeba mu věnovat větší pozornost při prodeji. Mimo inzertní portály také doporučujeme využití sociálních sítí.
5. Vždy je potřeba nabídnout možnost vidět a prohlídnout si pozemek. Je to běžná praxe i při prodeji bytů a domů, a spousta lidí si myslí, že u pozemku no není nutností, protože vlastně není pořádně co vidět. Takto poznáte špatného prodejce od dobrého, pokud chcete pozemek úspěšně prodat, vyjděte vždy kupujícímu vstříc. Není dostačující ukázat kupujícímu pozemek jen za plotem, ale je potřeba ukázat hranice pozemku, kde se nachází sítě, řekněte něco o sousedech, o dané lokalitě, řekněte o všech aspektech, které mohou být pro prodej důležité a pro kupce rozhodující a lákavé.
6. Neraďte kupujícím, co by měli s pozemkem dělat. Jestli tam nemohou nebo nechtějí žít, je na nich jaký zájem mají a jak pozemek využijí. Každý pozemek má potenciál k využití ať už na chov zvířat, pro zemědělství, farmu, pro investiční využití.
7. Pokud nemáte informace o tom, zda je možné pozemek využít jako stavební parcelu, můžete si tyto informace a další základní informace dohledat na katastru nemovitostí. Tam vyčteme ale jen současný stav, který bude třeba v budoucnu možné změnit. To zjistíme po nahlédnutí do územního plánu.
Poznejte své zájemce
Před samotným prodejem věnujte pozornost i tomu, kdo by se mohl stát ideálním kupcem. Tyto společnosti či osoby zkuste sami oslovit a pozemek jim nabídnout. Pokud je pozemek vhodný ke komerční výstavbě, oslovte místní podnikatelé nebo developery.
Co se týče stanovení ceny pozemku, to je obtížné, protože prodej pozemku je méně častý než prodej nemovitostí. S největší pravděpodobností nenajdete jiný pozemek podobně veliký s vlastnostmi jako je váš, který by se v nedávné době poblíž prodával.
Vycházejte z toho, k čemu by váš pozemek mohl být využit. Jestli k výstavbě hal, obchodů, vil, domů, tak pozemek prodáte dráž, než pokud ho prodáte jako pozemek vhodný pro chov dobytka. Vždy vycházejte z územního plánu a potenciálu nabízeného pozemku.
Buďte proaktivní. Nemyslete si, že stačí vyvěsit pouze inzerát a o zájemce nebudete mít nouzi. Zkuste vnést do prodeje více úsilí, které vám ve finále může vynést více peněz, než když budete prodávat pouze pasivně.